فسخ قرارداد توتال فقط با تحریم شورای امنیت


وزير نفت، قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي با کنسرسيومي‌به رهبري توتال را قرارداد معتبري عنوان کرد و گفت: اين شرکت در شرايط عادي نمي‎تواند از اين پروژه کنار برود.
به نقل از وزارت نفت، بيژن زنگنه پس از ديدار با عليشير سلطان‎اف، معاون نخست وزير ازبکستان ضمن تشريح محور اين ديدار، درباره اخبار ضد و نقيضي که از توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي و توتال مطرح است، اظهار کرد: ما قرارداد معتبر قانوني با توتال، سي ان پي سي و پتروپارس داريم و در آن مشخص شده است که اين شرکت در چه شرايطي مي‌تواند از اين پروژه کنار برود.
وي تاکيد کرد: توتال در شرايطي مي‎تواند از اين پروژه کنار برود که تحريم‌هاي بين‌المللي از سوي شوراي امنيت عليه ايران اعمال شود. وزير نفت با بيان اين که متاسفانه عده‎اي مي‌خواهند که توتال از اين پروژه کنار برود تا بگويند پيش بيني ما درست از آب در آمد، افزود: يک عده هم مرتبا خبرهاي مربوط به حضور توتال در ايران را غلط ترجمه مي‌کنند تا نگراني ايجاد کنند؛ آدم که از ترس مرگ خودکشي نمي‌کند.

علاقه‌مندي ازبکستان به خريد نفت از ايران
وزير نفت همچنين درباره محور ديدار با معاون نخست وزير ازبکستان با اشاره به اين که ما علاقمند به توسعه روابط با اين کشور در شاخه‌هاي مختلف هستيم، تصريح کرد: اين دومين ديدار با مقامات ازبکستاني در طول حدود يک ماه گذشته است و عمده محور اين ديدارها در زمينه نفت و بخش‌هاي پايين دستي است.
وي از علاقمندي ازبکستان براي سرمايه‎گذاري در بالادستي نفت و پتروشيمي‌خبر داد و گفت: معاون نخست وزير ازبکستان امروز با مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌(رضا نوروززاده) ديدار و گفتگو مي‌کند.
زنگنه با بيان اين که ازبکستان همچنين علاقمند به خريد نفت از ايران است، تصريح کرد: موضوع خريد نفت مي‌تواند نخستين قدم براي گسترش همکاري بين دو کشور باشد که ممکن است زودتر از مباحث ديگر به نتيجه برسد. به گفته وزير نفت، مذاکرات بيشتر درباره خريد نفت ايران از سوي ازبکستان توسط مديريت امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران پيگيري مي‌شود. ازبکستان کشوري در آسياي مرکزي و داراي مرز مشترک با کشورهاي افغانستان، تاجيکستان، ترکمنستان، قرقيزستان و قزاقستان است، پايتخت اين کشور شهر تاشکند است.
سخنگوي هيات رئيسه مجلس: توتال قراردادش را فسخ کند بايد غرامت بدهد
سخنگوي هيئت رييسه مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند بايد بر اساس الگوي جديد قرارداد‌هاي نفتي غرامت پرداخت کند.
همچنين به نقل از خانه ملت، بهروز نعمتي با اشاره به برخي اخبار منتشرشده به نقل از مديرعامل توتال مبني بر احتمال بازبيني در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي، گفت: قرارداد، منعقد شده و بر اساس صحبتهايي که با وزير نفت صورت گرفته در حال طي کردن فرآيند اجرا است. سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌افزود: با توجه به اينکه اين قرارداد و ساير قراردادهاي نفتي در قالب IPC است، تضامين لازم از شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري اخذ مي‌شود.
وي با بيان اينکه هرگونه شرايطي که توتال دارد بايد منطبق بر IPC باشد، ادامه داد: اگر توتال بخواهد قرارداد را فسخ کند، بايد بر اساس الگوي جديد قراردادهاي نفتي غرامت پرداخت کند. نعمتي در پايان، تصريح کرد: مطمئن باشيد که توتال نمي‌رود و قرارداد را ترک نمي‌کند. همه اين اتفاقات در شرايطي است که بيش از 4 ماه از امضاي قرارداد 4.8 ميليارد دلاري بين شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيومي‌به‌رهبري شرکت توتال فرانسه به‌منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبي مي‌گذرد. در اين مدت بارها و بارها مديران ارشد شرکت توتال، به‌خصوص پاتريک پويان، مديرعامل اين شرکت نسبت به حضور در پروژه فاز 11 پارس جنوبي اظهارات ابهام‌آميز و بعضاً متناقضي را بيان کرده‌اند. مديرعامل شرکت توتال هفته گذشته به‌طور واضح اعلام کرد که اين شرکت در صورت اجراي تحريم‌هاي جديد، مجبور به بازنگري در معامله گازي با ايران مي‌شود. پاتريک پويان در روزهاي اخير در بخشي از مصاحبه خود با CNN عنوان کرد: ما داريم روي پروژه گازي ايران کار مي‌کنيم. ما مناقصه‌هايي برگزار کرده‌ايم و بايد قراردادهاي مربوط به اين مناقصه‌ها را منعقد کنيم. اين قراردادها تا ماه ژانويه منعقد خواهند شد. من اميدوارم تا آن زمان ما پاسخي (از جانب کنگره) براي رئيس جمهور داشته باشيم و رئيس جمهور (آمريکا) بايد در آن زمان در مورد تمديد يا عدم تمديد مجوز (فعاليت شرکت‌ها در ايران) تصميم‌گيري کند.